Tuesday, July 17, 2018

Tips & Trick Untuk Melancong Ke Jepun

Berikut adalah serba sedikit tip dan juga trick dari Ferr sekiranya anda ingin melancong ke negara Jepun.

1. Rajinkan membaca blog dan membuat research mengenai negara matahari terbit dan membuat research. Paling penting, cuba untuk plan itenerari anda sendiri.

2. Booking tiket kapal terbang/hotel empat atau lima bulan lebih awal sebelum melancong sekiranya bajet tidak mencukupi. Lebih awal lebih bagus. Dengan itu, anda boleh bajet menggunakan gaji bulanan anda sekiranya sukar untuk menyimpan duit dan tidak terlalu terbeban dengan kos serta sara hidup anda sepanjang berada di Jepun.

3. Gunakan skyscanner.com untuk mencari tiket kapal terbang murah ke Jepun. Website ini sememangnya menjadi kegemaran kaki travel di serata dunia untuk mencari tiket flight yang paling murah!

4. Gunakan aplikasi atau website AirBnb, Traveloka, Agoda dsb. untuk mencari penginapan yang murah mengikut bajet anda.

5. Pengangkutan utama di Jepun adalah train. Tetapi jadual dan sistem keretapi di Jepun agak rumit dan payah difahami sekiranya anda tidak membuat research. Gunakan aplikasi/website Hyperdia untuk maklumat dan cara perjalanan anda sepanjang berada di Jepun. Paling tidak, gunakan Google Maps.

6. Banyakkan bersenam sebelum bertolak ke Jepun. Kita akan banyak menggunakan kedua belah kaki kita untuk berjalan ke sana sini, mengejar train, serta menuju ke sesuatu lokasi. Stamina diri amat penting yer.

7. Respect budaya dan bangsa Jepun. Orang Jepun memang pantang kalau makan dan minum sambil berjalan (sila berhenti untuk menikmati makanan), merokok di sana sini (pastikan merokok hanya di kawasan merokok yang disediakan), membuang sampah di merata tempat (agak sukar mencari tong sampah di Jepun terutamanya di Tokyo tetapi bandarnya sangat bersih dan lori sampahnya tidak berbau!) dan membuat bising di dalam train (kurangkan bersembang terutamanya di waktu pagi kerana kebanyakan mereka masih mamai untuk ke office). Orang Jepun juga kebanyakkannya tidak suka bunyi bising selepas pukul 9 malam ke atas.

8. Tukar duit siap-siap sebelum terbang ke Jepun. Lebih tinggi nilainya dan memudahkan diri anda.

9. Aktifkan kad bank anda untuk international withdrawal. Penting untuk kecemasan.

10. Jangan lupa wifi device. Kalau lupa, memang payah la nak travel ke sana sini di Jepun. Tapi jangan bimbang, anda masih boleh mencari 7 Eleven, Family Mart mahupun shopping mall atau stesen keretapi untuk menggunakan free wifi yang disediakan kerajaan Jepun di sana nanti.

Selamat bercuti!

Foto Rafael Remy.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Day 5 : Trip 7 Hari Ke Jepun (KAWAGUCHIKO, FUJI)

Alhamdulillah, da sampai hari ke 5 nampaknya. Banyak jugak yang Ferr belajar mengenai Jepun ni sepanjang 5 hari kat sini. Nanti Ferr akan co...