Sunday, July 29, 2018

Day 4 : Trip 7 Hari Ke Jepun (Dari ASAKUSA,TOKYO ke MIBU,TOCHIGI)

Hari ke 4 pun menjelang tiba. Fuh, pantasnyer! Jadi, hari ini Ferr plan nak ke Mibu, Tochigi sebelum bergerak ke Kawaguchiko, Fuji. Perjalanan memakan masa hampir 3 jam dari bandar Tokyo. Sebelum bergerak ke Mibu, sempatlah Ferr singgah sebentar di Asakusa, Tokyo kerana memang kena transit train dari situ untuk ke Tochigi. Sampai je ke Asakusa, berjalanlah Ferr ke Asakusa Temple yang sememangnya sangat dekat dengan train station di situ.

Asakusa Temple sememangnya popular di kalangan pelancong yang melawat Tokyo kerana terdapat banyak gerai yang menjual cenderamata yang berpatutan di hadapan kuil tersebut. Jadi, kalau nak beli souvenirs yang cantik2, murah plak tu... korang leh la singgah kat sini. Ferr pun tak lepaskan peluang membeli lukisan untuk mak bapak kat Malaysia. Cantik tau! Dan selepas puas berjalan dan membeli, jangan lupa singgah sat kat kuil tersebut. Bolehla tengok dan belajar serba sedikit budaya masyarakat Jepun di sana.

Foto Rafael Remy.

Then lepas jer da puas beli souvenirs skit2, Ferr pun bertolak naik train dari Asakusa Station ke Minami Kurihashi Station untuk menuju ke Omocha-no-Machi Station (Mibu). Ade ape kat Mibu, Tochigi tu? Yang sebenarnyer, yang beria2 nak pergi Tochigi tu kawan Ferr. Die peminat setia Masked Rider. Ape kena mengena Masked Rider dengan Tochigi? Hah satgi Ferr cerite yer.Train menuju Mibu, Tochigi mengambil masa 2 jam dan 36 minit dari Tokyo. Pergi ke Tochigi ni die x leh pakai JR Pass tau, kena sediakan Icoca card macam biase.

Sampai je kat Mibu, mula2 agak impress la sebab tengok ade laluan basikal/skate board kat area station tu, rupanya bile kluar je dari station tu... dah macam pekan cowboy! Sunyi sepi, macam pekan zombie pun ada. Rumah kat situ cantik2, tapi leh dikatakan mati sebab hampir smua kedai tutup dan agak susah nak lihat kelibat manusia dan kereta di pekan ni. Tak tau la kot2 diorg smua pergi kerja ke, wallahualam. Family Mart dan 7 Eleven pun x jumper kat sini.

Ok, sebenarnyer tujuan kami ke Tochigi adalah untuk melawat Bandai Museum, sebuah muzium yang dibina khas untuk peminat kartun2 terbitan Bandai. Muzium ni generally adalah muzium patung2 mainan yang dikeluarkan Bandai Corp dari zaman dahulu sehinggalah sekarang.

So kami pun jalan kaki dari station tu menuju ke Bandai Museum yang terletak hampir 20 minit dari stesen tersebut. Masa pun da makin suntuk, kitorang dah check siap2 waktu tamat operasi muzium Bandai pukul 4.30 petang. Tinggal lebih kurang 2 jam setengah jer untuk kitorang melawat kat situ memandangkan waktu sudah menunjukkan jam 2 petang. Langkah pun dipercepatkan. Tapi serius, ade dua tiga biji kereta je yang kami nampak sepanjang perjalanan menuju muzium tersebut lol. Rasa seram pun ada. Hahaha.

Foto Rafael Remy.

Sampai je di Bandai Museum, kami disambut mesra oleh receptionist di situ. Dari lagak gaya diorang, macam sangat teruja dengan kami. Mungkin sebab muzium tersebut agak sukar menerima kedatangan pelancong memandangkan kawasannya agak jauh dan terpinggir dari kawasan bandar.

Tiket masuk ke Bandai Museum ni berharga 1000 yen seorang. So bile dah bayar kita ape lagi? Jalan2 la tengok2 patung dalam muzium. Ade Gundam, Power Rangers, Masked Rider, Sailormoon dan sebagainya. Patung hantu pun ada tau. Memang agak creepy di dalam bilik yang menempatkan patung2 pelik tu. Ferr pun kena kacau ringan2 kat sana. Nampak lembaga hitam, tapi sepintas lalu jer la. Huhuhu.

Kami berada di sana sampailah jam 4.20petang. Tinggal 10 minit jer lagi muzium nak tutup so kami pun beredar balik. Hari pun dah lewat, kami menuju ke train station tersebut untuk bergerak balik ke Tokyo. Dari Tokyo, kena transit plak naik train ke stesen Kawaguchiko. Oh lupa nak habaq, kami sepatutnya check-in di Kawaguchiko hari ini. Tapi disebabkan beberapa masalah, kami tiba di Kawaguchiko pada pukul 12 tengah malam dan check-in di hotel kami pada pukul 1 pagi! Dapat tido kejap pun jadilah! Rehatkan badan skit2 sebelum kami tawaf Kawaguchiko Lake pada keesokan paginya! Jumpa di entry yang seterusnya!

Foto Rafael Remy.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Day 5 : Trip 7 Hari Ke Jepun (KAWAGUCHIKO, FUJI)

Alhamdulillah, da sampai hari ke 5 nampaknya. Banyak jugak yang Ferr belajar mengenai Jepun ni sepanjang 5 hari kat sini. Nanti Ferr akan co...